Како је свештенство Римокатоличке цркве по налогу виших црквених власти активно радило на разбијању југословенске државе?
У данима Шестоаприлског рата Степинац је изразио наду да се хрватски војници неће борити, да ће се предати Немцима и заједно с њима ратовати против Срба. Алиби за такво понашање налазио је у кривици Срба, њиховим „барбарским“ поступцима, „несношљивој“ југословенској држави. На дан проглашења Независне Државе Хрватске, 10. априла 1941. године, Степинац је записао следеће: „Велики четвртак. Данашњи дан је прекретница у животу хрватског народа. Југославија се распада, а Хрватска постаје независна држава… Народ је проглашење (НДХ) примио с великим одушевљењем… Исто тако народ је немачкој војсци приредио срдачан дочек. Власт се преузима од стране усташа у свим подручјима…“ Свештенство је већ следећег дана добило задужење да народу даје упутства „за даљи рад“, као и какав однос треба да заузме према „новом поретку“, каже у наставку разговора за „Печат“ академик Љубодраг Димић.
Да ли то упућује на закључак да је свештенство по налогу виших црквених власти активно радило на разбијању југословенске државе? С ким је из врха новостворене НДХ Степинац имао контакте?
Алојзије Степинац је већ 11. априла 1941. посетио новог министра полиције др Милована Жанића, као и новог заповедника војске Славка Кватерника. Том приликом пренео им је „своја честитања за објављивање Независне Државе Хрватске“. Тада је успостављена, како је писала хрватска штампа, „уска сарадња између усташког покрета и највиших представника Римокатоличке цркве“. Тих априлских дана 1941. године Степинац је делио мишљење С. Кватерника да је НДХ створена „Божјом милошћу, мудрим и пожртвованим радом Поглавника и усташког покрета, те вољом наших савезника“. Дао је „надбискупски благослов“ усташким јединицама. Био је међу првима који се видео с Павелићем 16. априла 1941, када се он тријумфално вратио у Загреб, давши му том приликом „божји благослов“ за све што је до тада радио и што намерава да чини.
Све то је било супротно и Канонском праву РКЦ и међународном праву, представљајући издају земље и заклетве коју је као коадјутор, а касније надбискуп загребачки положио. Степинац није крио своје одушевљење новонасталим стањем и исказивао је спремност на сарадњу с новим властима. Био је убеђен да ће Хрватска под Павелићем у наредних десет година „бити рај“.
Како објашњавате чињеницу да се Степинац није противио Павелићевој намери, изреченој приликом првог званичног сусрета 27. априла 1941. године, „да ће истребити старокатоличку секту“ и да „неће бити толерантан према српско-православној цркви, јер то за њега није црква него политичка организација“?
Није му сметало усташко расно законодавство које је дало правну основу за извршење злочина геноцида над Србима, Јеврејима и Ромима. Независна Држава Хрватска је за њега била божје дело. Свештенство је обавезао да свим силама ради како би НДХ постала „Божја држава“ у којој владају „божји закони“. Заложио је свој ауторитет у Риму да Света столица de facto (али не и de iure) призна НДХ. Тако се закорачило у злочин.
Када су Срби у питању, које од Хрвата није делила ни раса, ни крв, ни језик, ни простор на коме живе, разлози за ликвидације су били превасходно црквени и верски (СПЦ и православље). У основи дехуманизације Срба, како је истицао Павелић у разговору с Хитлером 6. јуна 1941, а Степинац много раније записивао у својим дневничким белешкама, биле су наводне непремостиве цивилизацијске разлике између Хрвата, католичког народа и припадника културе Запада, и у сваком смислу инфериорних Срба, које одређују православље и култура „Бизанта“. У расном смислу Срби су означавани народом који је због мешања с другим балканским „расним и етничким елементима“ изгубио своју аријевску расну чистоту. У државној политици НДХ на једној је страни негирано само постојање Срба, а на другој захтевано њихово искорењивање (прекрштавањем, принудним пресељењем, физичком ликвидацијом).
Шта се десило с хришћанском етиком на којој инсистира католицизам?
Извитоперени католицизам који се пречесто позивао на морал, право, правду и побожност, допустио је и подстакао злочин над оним категоријама становништва „Свете Хрватске“ које су много раније означене непријатељима Римокатоличке цркве. На делу је био став да за Србе „изван Римске цркве нема спасења“. А то је значило избор између смрти и промене вере. Римокатоличку цркву и самог Степинца најтеже је компромитовала чињеница да су некритички пригрлили усташки режим, чију је политику обликовало неколико ставова: да Срби у Хрватској представљају непрекидну опасност за хрватски народ, да су у целој историји Хрвата играли негативну улогу и били реметилачки фактор, да је њихова црква утицала на однарођивање хрватског народа у Босни и Херцеговини и Хрватској, да их треба вратити у „вјеру отаца“, да за Србе нема места у новонасталој хрватској држави, да с њима треба водити немилосрдан „крсташки рат“ до истребљења. Све наведено било је у супротности с хришћанским моралом, али се на то у РКЦ нико није обазирао.
Да ли је из редова РКЦ заиста потекла тек неколицина „појединачних заблуделих овчица“ које су подржавале НДХ и активно учествовале у њеном програму?
Бројеви говоре да је после формирања НДХ 128 католичких свештеника директно било ангажовано на покатоличењу православног становништва. Кључна личност у тзв. „одбору тројице“, који је имао значајну улогу у процесу прекрштавања, био је Алојзије Степинац. Његов пример следили су и други високи црквени достојанственици у НДХ. Подаци говоре да је било 69 добровољних војних душебрижника, који су, уз остало, благосиљали успехе усташког оружја и давали опросте за учињене злочине. Педесет римокатоличких свештеника нашло се на официрским дужностима (усташки пуковници, сатници, пропагандисти…) и на истакнутим функцијама у усташким органима власти (начелници општина, усташки повереници, намештеници у министарствима, функционери у редарственој служби…). Чак 133 римокатоличка свештеника директно су учествовала у прогонима православног становништва, а 27 је починило злочин убиства припадника друге вере. Павелић је због заслуга учињених за НДХ одликовао 219 римокатоличких свештеника. Међу њима је био и Алојзије Степинац, као и други истакнути прелати.Када све сумирамо, чини ми се да са сигурношћу можемо закључити да је у вредносном систему надбискупа загребачког, поред католицизма, хрватска држава представљала једну од највећих вредности. У име те „вредности“, која је ишчекивана готово хиљаду година, Римокатоличка црква и надбискуп загребачки ћуте о природи успостављеног усташког поретка, који је био дубоко супротан хришћанском моралу.
О чему сведочи чињеница да је Алојзије Степинац спорадично критиковао усташку државу, али је никада није одбацио?
Одбацује сазнања да је власт у Независној Држави Хрватској политички и идеолошки најближа оној у Трећем рајху. Занемарује чињеницу да је држава тоталитарна и злочиначка, а њен поглавник истовремено: вођа екстремне десничарске организације фашистичког карактера са израженим терористичким наслеђем и праксом; шеф државе „новог типа“, која је геноцид над сопственим становништвом подигла на ниво „законске обавезе“; креатор расне идеологије која је инсистирала на ставу да „док постоје Срби, Јевреји и Роми за Хрвате нема опстанка“. Степинац игнорише стварност у којој општа криминализација Срба, Јевреја и Рома представља политику државе, у којој Римокатоличка црква и свештенство партиципирају.
„Затвара очи“ пред чињеницом да је у Независној Држави Хрватској злочин над одређеним категоријама становништва озакоњен и да, на пример, Срби страдају као Срби, а делом и као Југословени (по националном критеријуму), као припадници православне вере (по верском критеријуму), као либерали, масони, комунисти, имућни грађани (по идеолошком и економском критеријуму), као одметници од власти (криминализују их). То што је на делу било разарање културних и духовних вредности читавих народа који су означавани духовно и ментално инфериорним (забрана језика и писма, забрана верских организација и разарање цркава и духовних објеката, затирање културно-просветних организација, брисање историје и идентитета, одузимање имовине, забрана кретања, насилно пресељавање, насилно католичење које не трпи „приговоре и отезање“, синхронизована масовна убиства и покољи, истребљење у логорима, ритуална убиства) није изазивало значајније протесте надбискупа Степинца. То подједнако важи и за успостављање права (закони, правни поредак) које допушта и прописује административну принуду и даје основу за формирање бирократских инструмената преко којих се реализује геноцид, што је супротно самом поимању права.
Римска курија је подржавала усташку емиграцију и објашњавајући је делом антикомунистичког покрета Запада. Да ли је на заседањима мешовите комисије била отворена тема пацовских канала и улоге Ватикана у њима?
О пацовским каналима, улози РКЦ у „извлачењу“ усташког вођства и свих који су окрвавили руке у време постојања НДХ, говорило се само узгредно. Та тема, о којој већ доста тога знамо, остаје будућим истраживачима.
Бавили сте се проучавањем историјске улоге Степинца у годинама пред Други светски рат. У којој мери овај период његовог живота може да објасни каснија опредељења?
Године у којима се школовао и формирао, вршио дужност свештеника, био коадјутор, а затим надбискуп загребачки, разоткривају и објашњавају понашање Алојзија Степинца у каснијим временима. По нашем мишљењу време које је претходило Другом светском рату веома прецизно објашњава Алојзија Степинца и одређује његово понашање у Другом светском рату.
Да ли би документација похрањена у Ватиканском архиву могла битније да промени слику о историјској улози Степинца у НДХ од оне коју имамо?
Код надбискупа Степинца није било снаге да се призна да је „етничко преуређење простора“, а пре свега геноцид над Србима, био само најапсурднији израз једног програма (пројекта, државне политике), који је грађен и дограђиван деценијама и у коме је Римокатоличка црква у Хрватској, на чијем је челу био, здушно партиципирала. У саме темеље хрватске државе и друштва била је „узидана“ национална и верска искључивост према другоме, систематично подстицана србофобија, укорењена ксенофобија. Био је потребан само „историјски контекст“ у коме ће све наведено „проговорити“.Тешко да ће документација из ватиканских архива значајније померити до сада стечено знање о Степинцу, РКЦ и НДХ у годинама Другог светског рата.
Наташа Јовановић
Печат, Интервју, Бр. 614